Over mij

Dré de Man studeerde Nederlands en deed een fotografie-opleiding. Vanwege zijn zich pas laat ontwikkelende interesse in exacte vakken, voegde hij later wis-, natuur- en scheikunde toe aan zijn vakkenpakket en volgde hij één jaar een avondstudie natuurkunde.

Daar moest hij helaas mee stoppen toen hij een baan kreeg bij KRO-studio die – vanwege een slecht werkend IT-systeem – veel overwerk vereiste. Hij maakte daar de radiopagina’s van de gids. Dat was meteen ook de start van zijn carrière als journalist, in 1986. In 1982 was hij al begonnen als fotojournalist. Van 1986 tot zijn verhuizing naar Duitsland in 1990 werkte hij als redacteur, daarna vooral als freelance journalist en fotograaf. Hij schreef over verschillende onderwerpen met betrekking tot het Duitse politieke en culturele leven.

Software

Bij zijn terugkeer naar Nederland in 1998 begon hij te werken in de IT-sector, waar hij werd opgeleid tot DBA en programmeur. Begin 2001 werd hij hoofdredacteur van de professionele IT-magazines Software Release Magazine, Java Magazine en Optimize. In 2008 lanceerde hij zijn eigen bedrijf als journalist, fotograaf en auteur. Drie jaar daarvoor was hij al begonnen hij met het schrijven van boeken over digitale fotografie.

Zijn kennis van de digitale fotografie is gebaseerd op het klassieke fotografische opleiding op de Academie voor fotografie en audiovisuele Vormgeving Hans Götze. Optica en densitometrie waren zijn favoriete onderwerpen. Hij begon al in 1994 met digitale fotobewerking, eerst met Aldus PhotoStyler, spoedig daarop met Adobe Photoshop. In 1996 schreef hij een lang artikel voor wetenschapsbijlage van NRC Handelsblad over digitale fotografie, een van de eerste publicaties voor het algemene publiek over dit onderwerp.

Fotografische techniek

In de loop van sindsdien verstreken 23 jaar is zijn kennis van de digitale fotografie sterk toegenomen. Hij heeft vanaf het begin actief zaken getest, in plaats van duizenden malen herhaald technisch nepnieuws van internet over te nemen. Zo heeft hij in 1982 een begin gemaakt met het ontwikkelen van een eigen testmethode voor fotografische objectieven, toen nog met behulp van microfilm en een microscoop. Deze heeft hij vanaf de opkomst van de digitale fotografie steeds verder geperfectioneerd. Maar hij heeft ook een eigen methode ontwikkeld om de dynamiek van camera’s/sensoren te testen, die niet alleen de speelruimte in de schaduwen meet, maar ook die in de lichtste partijen. Bij het testen van de kleurweergave maakt hij gebruikt van een speciaal voor hem ontwikkelde kleurstaal met zeer moeilijk weer te geven kleuren. Kleurmanagement is voor hem een onderwerp dat hij niet alleen theoretisch kent, maar waarvan hij ook veelvuldig gebruik maakt bij het afdrukken van foto’s op zijn professionele Epson-printer en uiteraard bij het vormgeven en laten drukken van zijn boeken. (Dré de Man doet sinds 2014 de vormgeving van al zijn boeken – met uitzondering van Fotograferen in Parijs – tot en met het produceren van de drukklare bestanden.)

Nikon

Door zijn ervaring met Nikon-apparatuur sinds 1974 is hij uitgegroeid tot een Nikon-expert, die zijn gelijke in Nederland en waarschijnlijk ook daarbuiten niet kent. Hij houdt alle nieuwe ontwikkelingen nauwgezet bij en is vaak een van de eersten die nieuwe apparatuur uittest, vaak voordat deze op de markt is. Daardoor weet hij als geen ander hoe vooruitstrevend en veelbelovend het nieuwe spiegelloze Nikon Z-systeem is. Tegelijkertijd heeft hij nog steeds veel waardering voor het bestaande Nikon F-systeem dat nog steeds een zeer goede basis vormt om de allerbeste foto’s te maken en dat ook vele jaren zal blijven.

DigifotoPro en nog meer techniek

Sinds enkele jaren test hij voor het tijdschrift DigifotoPro alle voorkomende merken camera’s en objectieven. Hij doet dat op een technisch zeer objectieve manier met vaste testcriteria en beschikt daardoor over kennis van de technische kwaliteit van vrijwel alle merken. Hij hecht sterk aan objectiviteit, ook al steekt hij zijn enthousiasme voor het Nikon-systeem niet onder stoelen of banken. Dat is ook niet nodig, want Nikon heeft altijd bijzondere camera’s en objectieven geproduceerd en slaagt er de laatste jaren beter in dan ooit. De ontwikkelingen bij de andere merken volgt hij echter op de voet. Hij is vooral bijzonder enthousiast over de technologische vernieuwingen die het gevolg zijn van de hevige concurrentie op het gebied van de fullframe spiegelloze camera’s. Deze heeft – naast de steeds krachtiger wordende computers en het gebruik van machine learning – de kwaliteit van objectieven voor de nieuwe spiegelloze vattingen van met name Nikon en Canon op een zeer grote hoogte gebracht. De ontwikkelingen met betrekking tot de concurrerende spiegelloze AF-technieken van respectievelijk Nikon, Sony, Canon en Panasonic volgt hij eveneens met fascinatie. Ook daarin is hij objectief: hij hoopt dat de beste techniek zal zegevieren – al is op dit moment nog niet te zeggen welke techniek dat zal zijn! In de afgelopen jaren is hij uitgegroeid tot een van de weinigen in de wereld die deskundigheid op het gebied van digitale en analoge fotografie combineert met het vermogen om te schrijven.

Drones

In 2014 heeft Dré de Man een tijdschrift geproduceerd over drones. In het verlengde daarvan heeft hij een drone overgenomen die hij gebruikt in combinatie met een speciaal voor hem vervaardigde spiegelloze Nikon-camera, de eerste full-frame Nikon camera! Hij heeft ook met succes het examen afgelegd om de drone professioneel te kunnen gebruiken. In de praktijk blijkt echter het voor professioneel gebruik absurd strenge Nederlandse beleid het professioneel gebruik van drones onmogelijk te maken. Alleen in Noord-Korea zijn de regels nog strenger. Het wachten is op de toepassing van Europese regels.

IT Leaks

Als IT-journalist beschikt hij over diepgaande technische kennis. Een van zijn sterke punten het snel doorgronden van complexe technische en zakelijke onderwerpen. Specialiteiten zijn onder meer programmeren en architectuur, maar uiteraard ook beschikt bij ook over kennis over besturingssystemen, databases, opslag, offshore, big data en andere technologieën en praktijken als artificiële intelligentie en machine learning. In 2012 schreef hij het boek IT Leaks. Dat is een geschiedenis van de IT, verteld als een opeenvolging van mislukkingen. Het legt vooral uit waarom er zoveel problemen in onze samenleving zijn met betrekking tot de veiligheid en het efficiënt inzetten van IT.

Journalistiek

Hij houdt van het schrijven over algemene, politieke en culturele journalistieke onderwerpen, hoewel hij daar in het afgelopen decennium niet vaak de tijd voor heeft gevonden. Een serie artikelen over uiteenlopende onderwerpen, gerelateerd aan Duitsland, verscheen in de rubriek Achterpagina van NRC Handelsblad. Hij heeft een zeer goede kennis van de Duitse politieke en culturele situatie en spreekt vloeiend Duits. Hij schrijft ook Duitse artikelen en boeken en heeft ervaring met het vertalen in de Duitse taal. Daarnaast heeft hij gepubliceerd in het Engels en vier jaar gewerkt voor twee bedrijven waar Engels de voertaal was. Hij beheerst ook de Franse taal in ieder geval zo goed dat hij in staat was om de vertaling van één van zijn boeken inhoudelijk te begeleiden. Zijn talenkennis komt vooral van pas bij het doen van research ten behoeve van journalistieke projecten.

Du holde Kunst

Op het persoonlijke vlak is Dré de Man een groot liefhebber van klassieke muziek en literatuur. Deze wordt gecombineerd in zijn liefde voor Lieder, in het Engels ook wel Art Songs genoemd. Sinds zeventien jaar zingt hij vooral Duitse romantische componisten, maar hij treedt uitsluitend op in privé-concerten. Muziek en literatuur hebben echter een relatie met zijn journalistieke carrière: hij begon als redacteur bij de radiopagina’s van Studio, het tijdschrift van de Nederlandse omroep KRO, waar hij zich voornamelijk richtte op de klassieke muziek. In 2012 begon hij weer te schrijven over klassieke muziek, nu op zijn eigen site www.duholdekunst.com. Deze kwam tot stand na een afspraak met een organisatie die de belofte van geldelijke steun later geen gestand deed. In combinatie met zijn verhuizing van Den Haag naar Maastricht is de frequentie van de bijdragen aan de site daardoor helaas sterk gedaald.

dr3book

Met ingang van 2019 is Dré de Man ook uitgever. Omdat hij alle werkzaamheden op de correctie van de teksten na zelf uitvoert, is de overhead bij het produceren van boeken erg laag. Al in het eerste jaar zullen daarom meerdere boeken verschijnen, niet alleen over Nikon-camera’s , maar ook over algemene onderwerpen. De uitgeverij heet Dré de Man, maar in de praktijk zal de imprint dr3book vaker gebruikt worden. De naam verwijst naar de in één persoon verenigde functies van auteur, fotograaf en vormgever.

Privacy en algemene voorwaarden vindt u hier